Na pozadí skutočných osudov prinášame príbehy ľudí z našej histórie a bezprostrednej súčasnosti, ktorí podľahli nebezpečným dezinformáciám a konšpiračným teóriám natoľko, že dokázali až ničiť životy. Inscenácia o tom, prečo fungujú totalitné režimy na princípe obrovskej pavučiny lží a do akých sietí lží sa môžeme dostať na internete a sociálnych sieťach dnes. Je možné nenechať sa nachytať?
Po každom predstavení sa uskutoční diskusia s tvorcami a odborníkmi z IPčka a Ústavu pamäti národa.
Hoci sa s dezinformáciami na rôzne účely pracuje už tisícročia, s rozšírením digitálnych médií našli novú živnú pôdu a čoraz nebezpečnejšie zasahujú do skutočného sveta. Ukázali nám, že sú schopné manipulovať verejnou mienkou a rozkladať politické únie (ako v prípade Brexitu), manipulovať veľké skupiny ľudí k násilným činom (ako v prípade útoku na Kapitol), ohroziť verejné zdravie (ako v prípade antiwaxerských kampaní v čase pandémie Covid 19) či zabíjať ľudí (ako v prípade teroristického útoku na Zámockej ulici v Bratislave).
Vedeli ste, že Facebook je bohatší ako bol Alexander Veľký? Že majitelia Google majú viac peňazí ako perzský vládca Xerxes, ktorý vládol tretine vtedy známeho sveta? Že bohatstvo majiteľa Twitteru Elona Muska presahuje majetok najbohatších egyptských cisárov?
Žijeme vo svete, kde najväčším bohatstvom sú dáta.
Sociálne siete fungujú na základe matematických algoritmov. Aj preto im niektorí hovoria Weapons of math destruction. Algoritmy kontrolujú každý náš pohyb na sociálnej sieti. Nielen komu dáme lajk alebo odpovieme, ale aj čo odpovieme. Analyzujú voľbu slov a emocionálne zafarbenie našej konverzácie, dokonca aj to, koľko nám trvalo, kým sme odpovedali.
Drvivá väčšina ľudí sa práve takto dostane k nejakému obsahu, ktorý zmení ich pohľad na skutočnosť. Cítite sa bezmocní, neviete, ako môžete ovplyvňovať dianie vo vašej krajine? Algoritmus vás postupne navedie k nejakej radikálnej skupine. Až 69 percent užívateľov Facebooku, ktorí v skutočnosti vykonali nejaký radikálny čin, nemusel to byť hneď teroristický útok, sa radikalizovalo vďaka algoritmom Facebooku.
Sociálne siete majú priamy dopad na ľudské konanie. A to napriek tomu, že sú ovládané neľudskými algoritmami. Je možné nenechať sa nachytať? Ako sa vyslobodiť z pavučiny lží? Končí digitálna gramotnosť pri zvládnutí textového editora či tabuľkového procesora? A kam sa obrátiť, keď sa stanem obeťou dezinformácií?
Svetová premiéra:
19.09.2023, Dom kultúry Zrkadlový háj, Bratislava
Naštudovanie inscenácie a jej hosťovanie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, ktorý je aj hlavným partnerom projektu a Bratislavský samosprávny kraj.
Ďakujeme za spoluprácu IPčku a Ústavu pamäti národa.
„Radikalizmus a extrémizmus sú fenomény, ktoré sa menia a vyvíjajú rovnako ako spoločnosť. Našou úlohou je, aby neboli rýchlejšie, preto je nevyhnutné, aby sme sa stali inkluzívnou spoločnosťou, v ktorej vyriešime príčiny, budeme chrániť tých, ktorí sú ohrození, vytvoríme možnosti na participáciu mladých ľudí, v ktorej bude počuť ich hlas a vytvorí sa priestor na to, aby mohli niečo „zdravo“ ovplyvniť spoločne. Nevyhnutné sú aj systémové kroky, spolupráca s dôležitými aktérmi a inštitúciami - vzájomná otvorenosť a zameranie na riešenia výziev každodenného života v školách, v rodinách a to, aby sme nezatvárali pred touto témou oči. Preto sme vďační, že táto téma prenikla aj do umenia v podobe divadelnej inscenácie.“
Marek Madro - IPčko, o. z.
„Ak sa mladí ľudia ocitajú v náročných situáciách, ktoré sa dlhodobo alebo cyklicky opakujú a nie sú riešené zo strany tých, ktorí na to majú kompetencie, v rámci svojich možností, berú spravodlivosť do svojich rúk s túžbou a úmyslom urobiť nejakú zmenu. Ak sú obklopení prostredím, ktoré podporuje ich úmysel, pozitívne alebo negatívne, vzrastá ich odhodlanie ku konaniu. Radikálna propaganda v uzatvorených skupinách na sociálnych sieťach je cielená na mladých ľudí, využíva zraniteľnosť tohto vývinového obdobia, je atraktívno-vzrušujúca a priťahuje ako magnet.“
Zuzana Juráneková - IPčko, o. z.
Text a réžia: Ján Šimko
Dramaturgia: Zuzana Palenčíková
Odborná spolupráca: Zuzana Juráneková a Marej Madro (IPčko), Ľubomír Morbacher (ÚPN)
Scéna: Diana Strauzsová
Kostýmy: Veronika Vartíková, Diana Strauzsová
Videoart: Boris Vitázek
Kamera a strih: Peter Kotrha
Hudba: Matúš Homola
Fotogrfaie: Braňo Konečný
Účinkujú: Henrieta Virágová, Miloš Kusenda, Makar Tikhomirov
Mgr. Daniela Hainová
0940 984 484
objednavky@divadelnecentrum.sk
Ing. Ema Šenšel
0948 434 454