PAVUČINA LŽÍ

Autorská inscenácia s prvkami dokumentárneho divadla o prekrúcaní pravdy kedysi a dnes

Na pozadí skutočných osudov prinášame príbehy ľudí z našej histórie a bezprostrednej súčasnosti, ktorí podľahli nebezpečným dezinformáciám a konšpiračným teóriám natoľko, že dokázali až ničiť životy. Inscenácia o tom, prečo fungujú totalitné režimy na princípe obrovskej pavučiny lží a do akých sietí lží sa môžeme dostať na internete a sociálnych sieťach dnes. Je možné nenechať sa nachytať?

Po každom predstavení sa uskutoční diskusia s tvorcami a odborníkmi z IPčka a Ústavu pamäti národa. 


Hoci sa s dezinformáciami na rôzne účely pracuje už tisícročia, s rozšírením digitálnych médií našli novú živnú pôdu a čoraz nebezpečnejšie zasahujú do skutočného sveta. Ukázali nám, že sú schopné manipulovať verejnou mienkou a rozkladať politické únie (ako v prípade Brexitu), manipulovať veľké skupiny ľudí k násilným činom (ako v prípade útoku na Kapitol), ohroziť verejné zdravie (ako v prípade antiwaxerských kampaní v čase pandémie Covid 19) či zabíjať ľudí (ako v prípade teroristického útoku na Zámockej ulici v Bratislave). 

Vedeli ste, že Facebook je bohatší ako bol Alexander Veľký? Že majitelia Google majú viac peňazí ako perzský vládca Xerxes, ktorý vládol tretine vtedy známeho sveta? Že bohatstvo majiteľa Twitteru Elona Muska presahuje majetok najbohatších egyptských cisárov?

Žijeme vo svete, kde najväčším bohatstvom sú dáta.

Sociálne siete fungujú na základe matematických algoritmov. Aj preto im niektorí hovoria Weapons of math destruction. Algoritmy kontrolujú každý náš pohyb na sociálnej sieti. Nielen komu dáme lajk alebo odpovieme, ale aj čo odpovieme. Analyzujú voľbu slov a emocionálne zafarbenie našej konverzácie, dokonca aj to, koľko nám trvalo, kým sme odpovedali.

Drvivá väčšina ľudí sa práve takto dostane k nejakému obsahu, ktorý zmení ich pohľad na skutočnosť. Cítite sa bezmocní, neviete, ako môžete ovplyvňovať dianie vo vašej krajine? Algoritmus vás postupne navedie k nejakej radikálnej skupine. Až 69 percent užívateľov Facebooku, ktorí v skutočnosti vykonali nejaký radikálny čin, nemusel to byť hneď  teroristický útok, sa radikalizovalo vďaka algoritmom Facebooku.

Sociálne siete majú priamy dopad na ľudské konanie. A to napriek tomu, že sú ovládané neľudskými algoritmami. Je možné nenechať sa nachytať? Ako sa vyslobodiť z pavučiny lží? Končí digitálna gramotnosť pri zvládnutí textového editora či tabuľkového procesora? A kam sa obrátiť, keď sa stanem obeťou dezinformácií?

Svetová premiéra:
19.09.2023, Dom kultúry Zrkadlový háj, Bratislava

Naštudovanie inscenácie a jej hosťovanie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, ktorý je aj hlavným partnerom projektu a Bratislavský samosprávny kraj.

 

Ďakujeme za spoluprácu IPčku a Ústavu pamäti národa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Referencie

Tvorivý tím:

Text a réžia: Ján Šimko

Dramaturgia: Zuzana Palenčíková

Odborná spolupráca: Zuzana Juráneková a Marej Madro (IPčko), Ľubomír Morbacher (ÚPN)

Scéna: Diana Strauzsová

Kostýmy: Veronika Vartíková, Diana Strauzsová

Videoart: Boris Vitázek

Kamera a strih: Peter Kotrha

Hudba: Matúš Homola

Fotogrfaie: Braňo Konečný

 

Účinkujú: Henrieta Virágová, Miloš Kusenda, Michal Rosík

 

Manažérka pre predaj inscenácie:

Katarína Môcová

 0951 885 393

katarina@divadelnecentrum.sk

Mohlo by vás zaujímať:

November 1989

November 1989

Autorská dokumentárna inscenácia pre študentov SŠ, ktorá reflektuje udalosti z roku 1989.

Nahlas

Nahlas

Autorská dokumentárna inscenácia pre študentov SŠ o tom, ako ne/chránime svoje životné prostredie.

Spleť

Spleť

Príbeh o mladých ľuďoch z generácie Z, ktorá patrí medzi tie najosamelejšie generácie na svete.